Quilombola history on the ground

On the way to teaching an anthropology immersed in live

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48006/2358-0097-7126

Keywords:

Anthropology and education, Insurgent pedagogies, Recôncavo Baiano, Unilab

Abstract

This article presents teaching practices in anthropology carried out at Unilab at Campus dos Malês, in Recôncavo Baiano. Taking as a reference activities carried out in collaboration with/in quilombola communities in the region, the intention is to use proportions that take into account perspectives, places and forms of knowledge of the people we engage in anthropological work. By shifting the learning processes to the territories and places where people's lives take place, it is intended to show that the teaching of anthropology can be an experience immersed in life. It is noteworthy that the inclusion of community collaborative methodologies in the ways of teaching anthropology is an effect of the democratization of access to public universities in Brazil, and a way of consolidating a pedagogical turn in favor of epistemic representativeness of people and social groups historically excluded from university spaces.

References

ACSELRAD, Henri. 2010. “Ambientalização das lutas sociais - o caso do movimento por justiça ambiental”. Estudos Avançados 24 (68): 103-119.

BRANDÃO, Maria de Azevedo. (Org) 1998. Recôncavo da Bahia: sociedade e economia em transição. Salvador: Fundação Casa Jorge Amado; Academia de Letras da Bahia; Universidade Federal da Bahia.

BUTI, Rafael Palermo. 2020. “Imagens do Petroceno: habitabilidade e resistência quilombola nas infraestruturas do petróleo em manguezais do Recôncavo Baiano”. Amazônica 12(1): 277-301.

CARVALHO, Ana Paula C.; FERNANDES, Mariana. B. 2019. “O Negro no Recôncavo da Bahia: reflexões sobre construções identitárias, retóricas de etnicidade, raça e cultura”. Ilha 21(2):7-34.

DE LUCCA, Daniel; BUTI, Rafael Palermo. 2021. “Os Malês nas margens do Atlântico Negro: desafios da interiorização e da internacionalização da Unilab no Recôncavo Baiano”. Anuário Antropológico 46(1): 119-144.

GADOTTI, Moacir. 2001. Pedagogia da terra: Ecopedagogia e educação sustentável. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

GUTIÉRREZ, Francisco; PRADO, Cruz. 1999. Ecopedagogia e cidadania planetária. São Paulo: Cortez.

INGOLD, Tim. 2015. Estar vivo: ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. São Paulo: Vozes.

_____. 2016. “Chega de etnografia! A educação da atenção como propósito da antropologia”. Educação 39 (3): 404-411.

LUCIANO, Gersem José dos Santos. Antropologia indígena: o caminho da descolonização e da autonomia indígena. Trabalho apresentado na 26ª. Reunião Brasileira de Antropologia, realizada entre os dias 01 e 04 de junho de 2008, Porto Seguro, Bahia, Brasil. 2008

MORAES, Gustavo Henrique; ALBUQUERQUE, Ana Elizabeth M. (Orgs). 2018 Cadernos de estudos e pesquisas em políticas educacionais 3(4) – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.

MOURA, Margarida Maria. 1991. “Liberdade e Igualdade: reflexões sobre campesinato sertanejo e política”. Cadernos Ceru 2 (3):07-32.

NAHARAHA, Karine. 2020. “Os “desastres ambientais” e a máquina de morte do Ocidente: diálogos entre Marimba Ani e Ailton Krenak”. Coletiva, Dossiê 27.

SANTOS, Antônio Bispo. 2015. Colonização, Quilombos: modos e significações. Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia. Universidade de Brasília.

SILVA. Claudilene Maria. 2019. A Volta Inversa na Árvore do Esquecimento e nas Práticas de Branqueamento: práticas pedagógicas escolares em história e cultura afro-brasileira. Curitiba: CRV.

TSING, Anna L. 2015. “Margens indomáveis: cogumelos como espécies companheiras”. Ilha 17(1): 177-201.

ZAGATTO, Bruna Pastro. 2011. Eu sou marisqueira, lavradora e quilombola: uma análise do processo de construção de identidade nas comunidades rurais do Guai, Maragojipe, Bahia. Dissertação de Mestrado em Antropologia Social, Universidade Federal da Bahia, Salvador.

Published

2021-09-02 — Updated on 2021-09-20

Versions

How to Cite

Palermo Buti, R. . (2021). Quilombola history on the ground: On the way to teaching an anthropology immersed in live. Novos Debates, 7(1). https://doi.org/10.48006/2358-0097-7126 (Original work published September 2, 2021)

Issue

Section

Pedagógicas