Ontologia(s)

Perspectivismo e Afropessimismo

Authors

  • Osmundo Pinho

DOI:

https://doi.org/10.48006/2358-0097-7218

Keywords:

ontology; perspectivism; afropessimism; epistemology; anti-blackness.

Abstract

In this essay, outcome of the teaching experience in the colonial periphery of Brazilian racialized capitalism, I return, very briefly, to the connection found in Western philosophy between ontology and language to explain the fundamentals of the linguistic turn and to point out the transition to an ontological turn, discussed in this way in two instances, which seem to have been incommunicable until then. Amerindian perspectivism, which we could perhaps consider a chapter of the broader ontological turn in contemporary social anthropology, and African American Afropessimism, heir from the traditions of North American and African and Diaspora black radicalism.

References

AGAMBEN, Giorgio. 2008. O Que Resta de Auschwitz. São Paulo. Estado de Sitio.

ARMANI, Carlos Henrique. 2020. “A história intelectual e a virada ontológica na antropologia”. História Debates e Tendências, v. 20, n. 1: 36-52.

AZZAN, Celso. 1993. Antropologia e interpretação. Explicação e compreensão nas antropologias de Lévi-Strauss e Geertz. Campinas. Editora da UNICAMP.

BADOCK, C. R. A. 1976. Lévi-Strauss: Estruturalismo e Teoria Sociológica. Rio de Janeiro. Zahar Editores.

BASTIDE, Roger. 2001. O Candomblé da Bahia. Rito Nagô. Nova edição revista e ampliada. Companhia da Letras. São Paulo.

BESSIRE, Lucas & BOND, David. 2014. “Ontological anthropology and the deferral of critique”. American Ethnologist, v. 41, n. 3: 440-456.

CHAUÍ, Marilena. 1991. Kant: Vida e Obra. In. Crítica da Razão Pura. Os Pensadores. 2 vols. São Paulo. Nova Cultural, p. V-XIX.

CLIFFORD, James e MARCUS, George E. 1986. Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography. Berkeley. University of California Press.

DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. 1996. Mil Platôs – Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. 1. Rio de Janeiro. Editora 34.

DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. 2010. O Anti-Édipo. Capitalismo e Eesquizofrenia 1. Rio de Janeiro. Editora 34.

DERRIDA, Jacques. 1995. A escritura e a diferença. São Paulo. Perspectiva.

DIAWARA, Manthia. 2020. O Congresso de 1956: Para além da Negritude e do Nacionalismo Cultural. Medium. Disponível em: https://osmundopinho.medium.com/o-congresso-de-1956-para-al%C3%A9m-da-negritude-e-do-nacionalismo-cultural-1-f306f4288bb7 . Acesso em 24.05.2021.

DREYFUS, Hubert L. & RABINOW, Paul. 2010. Michel Foucault – Uma Trajetória Filosófica – Para Além do Estruturalismo e da Hermenêutica. Rio de Janeiro. Forense Universitária.

DULLEY, Iracema. 2015. Os Nomes dos Outros. Etnografia e Diferença em Roy Wagner. São Paulo. FAPESP/Humanitas.

DURANT, Will. 1996. A História da Filosofia. Os Pensadores. São Paulo. Nova Cultural.

EDITORS’. 2017. Editors’ Introduction. In: Afro-pessimism, an introduction. Racked & dispatched. Minneapolis, p. 7-14.

EVANS-PRITICHARD, E.E. 2004. Bruxaria, oráculos e magia entre os Azande. Rio de Janeiro. Jorge Zahar.

FANON, Frantz. 2018. Racismo e Cultura. Revista Convergência Crítica. n. 13. p. 78 90.

FANON, Franz. 1983. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: Livraria Fator.

FAUSTINO Deivison Mendes. 2018. O I Congresso de Artistas e Escritores Negros. In: Frantz Fanon. Um Revolucionário Particularmente Negro. São Paulo. Ciclo Contínuo. p. 83-90.

FLAUZINA, Ana Luiza Pinheiro. 2008. Corpo negro caído no chão. O sistema penal e o projeto genocida do Estado brasileiro. Rio de Janeiro: Contraponto.

FRAZER, James G. 1982. O ramo de ouro. Rio de Janeiro, Zahar.

GEERTZ, Clifford. 1978. A Interpretação das Culturas. Zahar Editores. Rio de Janeiro.

GELL, Alfred. 2018. Arte e Agência: Uma Teoria Antropológica. São Paulo: Ubu Editora.

GORDON, Lewis. 1999. Bad faith and anti-black racism. Amherst. Humanity Books.

HARTMAN, Saidiya. 1997. Scenes of subjection. Terror, slavery, and self-making in nineteenth-century America. New York Oxford. Oxford University Press.

HARNEY, Stefano; MOTEN, Fred. 2013. The undercommons. Fugitive planning and black study. Winvehoe/New York/Port Watson. Minor Compositions.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. 2014. Fenomenologia do Espírito. Petrópolis. Vozes.

HEIDEGGER, Martin. 1989. Ser e Tempo. 2 Vols. Petrópolis. Vozes.

HEYWOOD, Paolo. Ontological Turn, The | Cambridge Encyclopedia of Anthropology. 2017. Disponível em https://www.anthroencyclopedia.com/entry/ontological-turn. Acesso 24.05.2021.

KANT, Immanuel. 1991. Crítica da Razão Pura. Os Pensadores. 2 vols. São Paulo. Nova Cultural.

KUPER, Adam. 1988. The Invention Primitive Society. London and New York. Routledge.

LEVY-BRUHL, Lucien. 2008. A mentalidade primitiva. São Paulo. Paulus.

LUKÁCS, György. 1979. A Falsa e a Verdadeira Ontologia de Hegel. São Paulo. Livraria Editora de Ciências Humanas.

MACIEL, Lucas da Costa. 2019. “Perspectivismo ameríndio”. In: Enciclopédia de Antropologia. São Paulo: Universidade de São Paulo, Departamento de Antropologia. Disponível em: <http://ea.fflch.usp.br/conceito/perspectivismo-amer%C3%ADndio. Acesso 10 de maio de 2021.

MEILLASOUX, Claude. 1995. Antropologia da escravidão. O ventre de ferro e dinheiro. Rio de Janeiro. Jorge Zahar Editor.

HOLBRAAD, Martin; PEDERSEN, Morten Axel & VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. 2019. “A política da ontologia: posições antropológicas”. Ayé: Revista de Antropologia, n. 1, v 1: 95-102.

MOTEN, Fred. 2013. “Blackness and nothingness (mysticism in the flesh)”. The south atlantic quarterly, v. 112, n. 4: 737-780.

MOTEN, Fred. 2003. In the break. The aesthetics of black radical tradition. Minneapolis/London. University o Minnesota Press.

MUDINBE, V. Y. 1988. The Invention of Africa: Gnosis, Philosophy and the Order of Knowledge. London. James Currey.

NÓBREGA, Francisco Pereira. 2005. Compreender Hegel. Petrópolis. Vozes.

OLIVEIRA, Roberto Cardoso. 1988. Sobre o Pensamento Antropológico. Brasília. Tempo Brasileiro.

PINHO, Osmundo. 2021. Cativeiro: Antinegritude e Ancestralidade. Salvador. Segundo Selo.

SÁEZ, Oscar Calavia. 2012. Do perspectivismo ameríndio ao índio real. Campos 13(2): 7-23.

SEXTON, Jared. 2011. “The social life of social death: On afro-pessimism and black optimism”. InTensions Journal, n. 5: 1-47.

SPILLERS, Hortense J. 1987. “Mama's baby, papa's maybe: An american grammar book”. Diacritics, v. 17, n. 2: 64-81.

STEINER, George. 1990a. Extraterritorial. A Literatura e a Revolução da Linguagem. São Paulo. Companhia das Letras.

STEINER, George. 1990b. Heidegger. Lisboa. Publicações Dom Quixote.

STRATHERN, M. 1998. The Gender of the Gift: Problems with Women and Problems with Society in Melanesia. Berkeley: University of California Press.

TAUSSIG, Michael. 1993. Xamanismo, colonialismo e o homem selvagem. Um estudo sobre terror e cura. São Paulo. Paz e Terra.

TEMPELS, Placide. 1959. Bantu Philosophy, Paris. Présence Africaine. [published online at] http://www.aequatoria.be/tempels/FTEnglishTranslation.htm.

TROTIGNON, Pierre. 1990. Heidegger. Rio de Janeiro. Edições 70.

VAZ, Henrique. 2014. O Significado da Fenomenologia do Espírito. In. Fenomenologia do Espírito. Petrópolis. Vozes, p. 11-22.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. 2018. Metafisicas Canibais. São Paulo. Ubu/N-1.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. 2002. A Inconstância da Alma Selvagem. São Paulo. Cosac & Naif.

WAGNER, Roy. 2017. Símbolos que representam a si Mesmos. São Paulo. Editora Unesp.

WILDERSON, Frank. 2010. Red, White & Black. Cinema and the Structure of U.S. Antagonisms. Duke University Press. Durham.

WILDERSON, Frank. 2018. Afro-pessimism & the end of redemption. The occupied times. Disponível em: https://theoccupiedtimes.org/?p=14236. Acesso: 17 jun. 2020.

WILDERSON, Frank. 2020. Afropessimism. New York: Liveright Publishing Corporation.

WRIGHT, Richard. 2008. The color curtain. In: Black power. New York: Harperennial.

Published

2022-02-21

How to Cite

Pinho, O. (2022). Ontologia(s) : Perspectivismo e Afropessimismo. Novos Debates, 7(2). https://doi.org/10.48006/2358-0097-7218

Issue

Section

Forum