Neusa Gusmão and her contribution to the teaching of anthropology in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48006/2358-0097-7119

Keywords:

Teaching of Anthropology, Brazilian Association of Anthropology, UNICAMP, Anthropology of Education

Abstract

The debate on teaching of anthropology has been present since the foundation of the Brazilian Association of Anthropology (ABA), and has brought relevant contributions to the Social Sciences. Considering such aspects, the ABA Education, Science and Technology Committee proposed the Excellence in Teaching Anthropology in Brazil Award, granted to professor Neusa Gusmão in 2020. In this article we carry out a brief analysis of the academic trajectory of this anthropologist, highlighting her contribution to the teaching of Anthropology in Brazil.

References

CARDOSO DE OLIVEIRA, Roberto. 2003. Sobre o Pensamento Antropológico. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.

GOLDENBERG, Mirian. 2011. Noites de insônia – cartas de uma antropóloga a um jovem pesquisador. São Paulo: Record.

GROSSI, Miriam Pillar. 2006. “Pós-graduação, graduação e especialização: novas demandas de formação em antropologia”. In: Miriam Pillar Grossi, Carmen Rial e Antonella Tassinari (Org.). Ensino de antropologia no Brasil: formação, práticas disciplinares e além-fronteiras. Florianópolis: Nova Letra. p. 7-11.

GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de. 2016. “Antropologia, Cultura e Educação na Formação de Professores”. Revista Anthropológicas, 27(1): 45-71.

_____. 2013. “A Lei 10 639/2003 e a formação docente: desafios e conquistas”. In: Regina de Fátima de Jesus, Mairce da Silva Araújo e Henrique Cunha Jr. (Org.). Dez Anos da Lei 10.639/03. Memórias e perspectivas. Fortaleza/CE: Edições UFC. p. 47-61.

_____. 2012. “Antropologia e educação: origens de um diálogo.” Cadernos CEDES, 18(43): 8-25.

_____. 2009. “Entrelugares: antropologia e educação no Brasil”. Educação, 34(1): 29-46.

_____. 2006. “Antropologia e Educação: história e trajetos/Faculdade de Educação - Unicamp.” In: Miriam Pillar Grossi, Carmen Rial e Antonella Tassinari (Org.). Ensino de antropologia no Brasil: formação, práticas disciplinares e além-fronteiras. Florianópolis: Nova Letra. p. 299-331.

_____. 2005. Os Filhos da África em Portugal: Antropologia, multiculturalidade e educação. Belo Horizonte: Autêntica.

_____. 1997. “Africanidades e Brasilidades: desafio da formação docente”. Realis Revista de Estudos Antiutilitaristas e Poscoloniais, 2(1): 93-108.

_____. 1993. “A Dimensão Política da Cultura Negra no Campo: uma Luta, muitas Lutas”. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, 4(5): 106–108.

GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de; SOUZA, Márcia Lúcia. 2018. “Etnografia na/e Educação: um olhar sobre quilombolas no Brasil e africanos em Portugal”. Revista Contemporânea de Educação, 13(26): 125-145.

GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de; SOUZA, Marcia Lúcia A. 2011. “Identidade quilombola e processos educativos presentes num quilombo urbano: o caso do Quilombo Brotas”. Educação & Linguagem, 14(23/24): 75-93.

OLIVEIRA, Amurabi. 2021. “Uma análise da antropologia da educação nas Reuniões Brasileiras de Antropologia (2000-2020)”. Educação em Pesquisa, 47: 1-16.

_____. 2013. “Antropologia e/da Educação no Brasil: Entrevista com Neusa Gusmão”. Cadernos De Campo, 22(22): 147-160.

_____. 2017. “Um Balanço da Discussão sobre Ensino na Associação Brasileira de Antropologia''. Cadernos da Associação Brasileira de Ensino de Ciências Sociais, 1(1): 80-91.

Published

2021-08-14

How to Cite

Oliveira, A. (2021). Neusa Gusmão and her contribution to the teaching of anthropology in Brazil. Novos Debates, 7(1). https://doi.org/10.48006/2358-0097-7119

Issue

Section

Pedagogies

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.