“I could never be just a daughter or just an anthropologist again” (Author 2023)
researching my own mother
DOI:
https://doi.org/10.48006/2358-0097/V10N2.E102003Keywords:
etnografia em casa, mãe-interlocutora, mulheres negras, trabalho doméstico, posicionalidadeAbstract
This paper aims to discuss, based on ethnographic reports, the dimensions and challenges of conducting an ethnography at home with my mother-interlocutor, thus mobilizing reflections on the coexisting positionalities of research as Daughter and Anthropologist. It seeks to tension the ways of narrating and describing the life of this person; it presents contemporary debates among anthropologists who seek to promote a greater approximation of anthropology with the Other being researched; it also discusses when the “Other bodies” that are producing knowledge, specifically black and indigenous bodies, are presented. Finally, based on such reviews, it presents ethnographic reflections produced by the author of the text, as a young, black, anthropology student who finds in her life trajectory, the city of Oliveira-MG, and home of origin, in her mother a fundamental interlocutor to carry out field research with domestic workers. Thus, bringing mobilizing concerns to think about the production of an ethnography at home, which tells the story of the Other, but also the story of oneself, by seeing the mother-daughter relationship coexisting in the roles of daughter-researcher and mother-interlocutor, also enhancing dialogues about black motherhood as a safe space.
References
ABU-LUGHOD, Lila. 2018. “A Escrita Contra a Cultura”. Equatorial, Natal, v. 5, n. 08, p.193-226. jan-jun. Disponível em:<https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/15615/12025>. Acesso em: 30 nov. 2022.
ANZALDÚA, Gloria. 2005. “La conciencia de la mestiza / rumo a uma nova consciência”. Rev. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2005000300015
Estud. Fem. vol. 13 n. 3, Florianópolis, sept./dec.
BRITES, Jurema Goski. 2000. Afeto, desigualdade e rebeldia: bastidores do serviço doméstico. Tese de Doutorado em Antropologia Social, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
CASTELLITTI, Carolina. 2022. “Mi tía azafata. Retos y aciertos de una investigación antropológica en la familia propia”. In: HERRERA, Frida Erika Jacobo; MARTÍNEZ MORENO, Marco Julián. (Coords.). Las emociones de ida y vuelta. Experiencia etnográfica, método y conocimiento antropológico. Ciudad de México: Alcaldía Coyoacán. p. 279-296.
COLLINS, Patricia H. 2016. “Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro”. Sociedade e Estado, [S. l.], v. 31, n. 1, p. 99–127. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/6081>. Acesso em: 09 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100006
_____. 2019a. “As mulheres negras e a maternidade”. In: Pensamento Feminista Negro: Conhecimento, consciência, a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo. p.291-328.
______. 2019b. “Mammies, matriarcas e outras imagens de controle”. In: Pensamento
Feminista Negro: Conhecimento, consciência, a política do empoderamento. São Paulo:
Boitempo. p. 135-178.
______. 2019c. “O poder da autodefinição”. In: Pensamento Feminista Negro: Conhecimento,
consciência, a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo. p.179-216.
______. 2019d. “Trabalho, família e opressão das mulheres negras”. In: Pensamento Feminista Negro: Conhecimento, consciência, a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo. p. 99-134.
COPA. 2023. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus. Disponível em:<https://www.dicio.com.br/copa/>. Acesso em 16 de out. 2023.
CRUZ, F. S. M. 2017. “Indígenas Antropólogos e o Espetáculo da Alteridade”. Revista de Estudos e Pesquisas sobre as Américas, [S. l.], v. 11, n. 2. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/repam/article/view/15949>. Acesso em: 10 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.21057/10.21057/repamv11n2.2017.26104
DAMÁSIO, Ana Clara S. 2023. “A intimidade do parentesco: e os pedaços da minha mãe”. Iluminuras, Porto Alegre, v. 24, n. 64. DOI: 10.22456/1984-1191.130534. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/130534>. Acesso em: 30 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1984-1191.130534
______. 2022. “O caminho do parentesco ou o parentesco como situação inescusável?”. Revista Equatorial – Revista dos Alunos do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, v. 9, p. 1-13. DOI: https://doi.org/10.21680/2446-5674.2022v9n17ID27915
______. 2021b. “Olho de Parente e o Olho Estranho. Considerações etnográficas sobre Viver, Olhar, Ouvir, Escrever e Permanecer”. Novos Debates – Fórum de Debates em Antropologia, v. 7, p. 1.
______. 2021c. “Voltando para a origem. Considerações sobre o campo entre parentes e os segredos de família”. Revista Calundu, v. 4, p. 183. DOI: https://doi.org/10.26512/revistacalundu.v4i2.34576
______. 2021a. “Etnografia em Casa: entre parentes e aproximações”. Pós - Revista Brasiliense de Pós-Graduação em Ciências Sociais, v. 16, p. 1-32.
______. 2020. Fazer-Família e Fazer-Antropologia uma etnografia sobre cair pra idade, tomar de conta e posicionalidades em Canto do Buriti-PI. Dissertação de Mestrado em Antropologia Social, Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
DIAS, Luciana de Oliveira. 2019. “Quase da Família: corpos e campos marcados pelo racismo e pelo machismo”. Revista Humanidades & Inovação, 6(16): 8-12.
DUARTE, Luiz Fernando Dias; GOMES, Edlaine de Campos. 2008. “A pesquisa na própria
sociedade (e sobre a própria família)”. In: DUARTE, Luiz Fernando Dias; GOMES, Edlaine de Campos. Três famílias: identidades e trajetórias transgeracionais nas classes populares. Rio de Janeiro: Editora FGV. p. 31-58.
FIGUEIREDO, Angela. 2020. “Epistemologia insubmissa feminista negra decolonial”. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 12, n. 29, e0102, jan./abr. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180312292020e0102
GONZALEZ, Lélia. 2020. “Racismo e Sexismo na cultura brasileira”. In: RIOS, Flávia; LIMA, Márcia (Orgs.). Por um feminismo Afro Latino Americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar. p. 75-93.
HOOKS, bell. 2017. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes.
OLIVEIRA, Leandro. 2023. “A Vida Afetiva dos Antropólogos: etnografia e escritas de si na pesquisa sobre sexualidades, gênero e família”. In: SARAIVA, L. A. S.; PESSOA, Sônia Caldas; MANTOVANI, Camila M.C. A. Metodologias Vulneráveis. Cachoeirinha: Editora FI. p. 212-257.
RANGEL, E. 2016. “Circulando como filho: etnografando relações familiares através dos bastidores de uma empresa circense”. Revista de Antropologia da UFSCar, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 147–163. DOI: 10.52426/rau.v8i1.157. Disponível em: <https://www.rau2.ufscar.br/index.php/rau/article/view/157>. Acesso em: 25 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.52426/rau.v8i1.157
______. 2015. Brazilian Dancers: a travessia dos corpos em um circo norte-americano. Dissertação de Mestrado em Antropologia Social, Museu Nacional, UFRJ, Rio de Janeiro.
STRATHERN, M. 2014. “Os limites da autoantropologia”. In: O efeito etnográfico e outros ensaios. São Paulo: Cosac Naify.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Novos Debates

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Open Access Statement
Novos Debates is an open access journal. We do not charge any fee for the publication of articles or for access to our issues. All our content, unless otherwise indicated, is licensed under Creative Commons Brazil Attribution 3.0 (CC BY 3.0 BR).
You are free to:
– Share — copy and redistribute the material in any medium or format
– Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially
– The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
– Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
– No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.