Technology, education, and dissemination of academic knowledge in anthropology


Uses, consumption and the production of podcasts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48006/2358-0097-7114

Keywords:

Podcast, Technology, Experimentation, Education, Scientific communication

Abstract

With the Covid-19 pandemic, the relations mediated by the Internet and technological devices gained even more space both in the everyday live of millions of people around the world and in educational practices. In this context, teaching-learning processes at different levels were directly affected. This article is based on the experience of producing, editing and disseminating Campo: um podcast de Antropologia, as a way of triggering debates about the potential of technologies and specifically podcasts for education, also taking into account the challenges and obstacles in this process.

References

AGUIAR, Lisiane Machado; SANTOS, Luan Correia Cunha. 2020. “Podcasting Macunaíma: estética antropofágica na experiência de adaptação da obra de Mário de Andrade”. Pensares em Revista, 18(1): 106-125. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/pensaresemrevista/article/view/47911/33317. Acesso em 20 abr 2021.

ANZALDÚA, Gloria. 1987. Borderlands/La Frontera: the new mestiza. San Francisco: Aunt Lute Books.

______: 2005. “La conciencia de la mestiza/Rumo a uma nova consciência”. Revista de Estudos Feministas, 13(3): 704-719. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2005000300015. Acesso em 15 dez 2020.

boyd, danah. 2015. “Social Media: a phenomenon to be analyzed”. Social Media + Society, 1(1):1-2.

BAZZO, Juliane. 2021. “Fazer etnografia na pandemia: propagandas caminhos possíveis via ondas sonoras. Comunicação”. Teaching and Learning Anthropology Network Webinar - Teaching and Learning Anthropology during the Pandemic. Disponível em: <https://radiokerekere.org/2021/03/19/fazer-etnografia-na-pandemia-propagando-caminhos-possiveis-via-ondas-sonoras/. Acesso em 3 jul. 2021.

BENJAMIN, Ruha. 2021. “Retomando nosso fôlego: Estudos de Ciência e Tecnologia, Teoria Racial Crítica e a imaginação carcerária”. In: SILVA, Tarcízio (org). Comunidades, algoritmos e ativismos digitais: olhares afrodiaspóricos. São Paulo: Literarua.

BOTTENTUIT JÚNIOR; João Batista; COUTINHO, Clara Pereira. 2007. “Podcasts em educação: uma contribuição para o estado da arte”. In: A. Barca; M. Peralbo; A. Porto; B. Silva; L. Almeida. Libro de actas do congreso internacional galego-portugués de psicopedagoxia, Universidad de A Coruña. Disponível em: http://hdl.handle.net/1822/7094. Acesso em 20 abr 2021.

CHAN-OLMSTED, Sylvia; CHANG, Rang. 2020. "Understanding podcast users: Consumption motives and behaviors". New Media & Society. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1461444820963776?journalCode=nmsa. Acesso em 2 abril 2021.

COLLIGAN, 2018. “Should you publish your podcast to YouTube? #146”. In: The Podcast Report With Paul Colligan. Disponível em: http://thepodcastreport.com/should-you-publish-your-podcast-to-youtube-146/. Acesso em 23 de abr 2021.

DANTAS-QUEIROZ, Marcos; WENTZEL, Lia; QUEIROZ, Luciano. 2018. “Science communication podcasting in Brazil: the potential and challenges depicted by two podcasts”. Anais da Academia Brasileira de Ciências, 90(2): 1891-1901. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0001-37652018000401891&lng=en&nrm=iso. Acesso em 26 abr 2021.

DAS, Veena. 2020. Textures of the ordinary. Doing Anthropology after Wittgenstein. New York: Fordham.

FLEISCHER, Soraya. 2020. “Professoras usam o podcast para divulgar a Antropologia”. Entrevista. Disponível em: https://dissertacaosobredc.blogspot.com/2020/06/entrevista-professores-usam-o-podcast.html#:~:text=Elas%20se%20juntaram%20para%20criar,pouco%20compreendida%20pela%20ampla%20sociedade. Acesso em 19 abr 2021.

FLEISCHER, Soraya; MANICA, Daniela. 2020. “Ativando a escuta em tempos pandêmicos”. Boletim Ciências Sociais e o Coronavírus, 78. Disponível em: http://www.anpocs.com/index.php/publicacoes-sp-2056165036/boletim-cientistas-sociais/2409-boletim-cientistas-sociais-n-78. Acesso em 4 abr 2021.

FLEISCHER; Soraya; MOTA, Julia Couto da. 2021. “Mundaréu: um podcast de Antropologia como uma ferramenta polivalente”. GIS: gesto, imagem e som, 6(1): 1-21. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/gis/article/view/172390#:~:text=Este%20artigo%20trata%20de%20caracterizar,Antropologia%20na%20Universidade%20de%20Bras%C3%ADlia. Acesso em 18 abr 2021.

FOUCAULT, Michel. 1995. “O sujeito e o poder”. In: Paul Rabinow e Hubert Dreyfus. Michel Foucault: uma trajetória filosófica para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária. p. 231-249.

GILLESPIE, Tarleton. 2014. “The relevance of algorithms”. In: Talerton Gillespie, Pablo Boczkowski, & Kirsten Foot (Eds.). Media Technologies: Essays on Communication, Materiality, and Society. Cambridge: MIT Press. p.167-194.

GOMES, Laura Graziela. 2020. “Avatares: o maravilhoso e o estranho no Second Life”. Estudos Históricos, 33(69): 173-195. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/eh/v33n69/2178-1494-eh-33-69-173.pdf. Acesso em 24 abr 2021.

GOMES, Laura Graziela e LEITÃO, Debora. 2011. “Estar e não estar lá, eis a questão: pesquisa etnográfica no Second Life”. Cronos: Revista de Pós-graduação em Ciências Sociais, 12(1): 25–40. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/cronos/article/view/3159. Acesso em 25 abr 2021.

HAMMERSLEY, Ben. 2003. Content Syndication with RSS. O'Reilly Media. Disponível em: https://www.oreilly.com/library/view/content-syndication-with/0596003838/index.html. Acesso em 3 jul. 2021.

HINE, Christine. 2015. Ethnography for the Internet. Embbeded, embodied and everyday. London: Bloomsbury.

hooks, bell. 1995. “Intelectuais Negras”. Revista de Estudos Feministas, 3 (2): 464-478.

______. 2019. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Elefante.

HURSTON, Zora. 2019. “O que os editores brancos não publicarão”. Ayé: Revista de Antropologia, 1(1): 106-111. Disponível em: https://revistas.unilab.edu.br/index.php/Antropologia/article/view/288/141. Acesso em 16 mar 2021.

JUNGNICKEL, Katrina. 2010. Ethnographic Knowledge: Making sociology about makers of technology. Street Signs, Centre for Urban and Community Research, London: Goldsmiths, 28-31. Disponível em: http://research.gold.ac.uk/18380/1/StreetS_spring2010.pdf. Acesso em 24 abril 2021.

LACERDA, Paula e PARREIRAS, Carolina. 2020. “Podcasts as a teaching and learning tool in Anthropology”. Teaching Anthropology, A Journal of the Royal Anthropological Institute. Disponível em: https://www.teachinganthropology.org/

LEONARDI, Paul M. 2010. “Digital materiality? How artifacts without matter, matter”. First Monday, 15(6-7):s/p. Disponível em: https://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/3036. Acesso em 22 abr 2021.

LUGONES, María. 2014. “Rumo a um feminismo decolonial”. Estudos Feministas, 22 (3): 935-952. Disponível em: .https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/36755/28577. Acesso em 10 dez 2020.

LUNDSTROM, Markus e LUNDSTROM, Thomas. 2020. “Podcast ethnography”. International Journal of Social Research Methodology, 24(3): 289-299. Disponível via: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13645579.2020.1778221. Acesso em 23 abril 2021.

MAGALHÃES, Milena da Silva. 2021. "Falando sobre vida renal”: cronicidade, subjetividade e legitimação em um podcast de saúde. Dissertação de Mestrado. Instituto de Medicina Social. Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

MILLER, Daniel e HORST, Heather. 2012. Digital Anthropology. London/New York: Berg.

MILLER, Daniel e SLATER, Don. 2004. “Etnografia on e off-line: cybercafés em Trinidad”. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, 10(21): 41-65.

MOURA, Adelina e CARVALHO, Ana Amélia. 2006. “Podcast: potencialidades na educação”. Prisma.com: Revista de Ciências e Tecnologias de Informação e Comunicação, 3(1): 88-110. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/2112/1945. Acesso em 21 abr 2021.

NADLER, Robby. 2020. “Understanding ‘Zoom fatigue’: Theorizing spatial dynamics as third skins in computer-mediated communication”. Computers and Composition, 58. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S8755461520300748. Acesso em 24 abril 2021.

NOBLE, Safiya. 2018. Algorithms of Oppression: How Search Engines Reinforce Racism. New York: New York University Press.

O’NEIL, Cathy. 2020. Algoritmos de destruição em massa. Santo André: Editora Rua do Sabão.

PARISER, Eli. 2011. The Filter Bubble. What the Internet is Hiding From You. New York: Penguin Press.

PARREIRAS, Carolina. 2008. Sexualidades no ponto.com: espaços e homossexualidades a partir de uma comunidade on-line. Dissertação de Mestrado. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Unicamp, 2008. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/278990/1/Silva_CarolinaParreiras_M.pdf. Acesso em 03 jul. 2021.

______. 2015. Altporn, corpos, categorias, espaços e redes: um estudo etnográfico sobre pornografia online. Tese de Doutorado. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Unicamp. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/281206/1/Parreiras_Carolina_D.pdf. Acesso em 03 jul. 2021.

______. 2017. “Pornografias.com: as convenções do altporn”. Revista Antropolítica, 42. Disponível em: https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/41883. Acesso em 03 jul. 2021.

PARREIRAS, Carolina e MACEDO, Renata M. 2020. “Desigualdades digitais e educação: breves inquietações pandêmicas”. In: GROSSI, M. e TONIOL, R. Cientistas Sociais e o Coronavírus. São Paulo: ANPOCS.

PARREIRAS, Carolina e VALENTE, Juliana. 2020. “COVID-19, academia, and production of knowledge in times of digital platforms”. In: Raising Our Voices, Online. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=HxiinzGf-ss. Acesso em 14 jul 2021.

PINHEIRO, Patrícia; FREITAS, Camilla Iumatti; MAUX, Anatil; SACCO, Stephanie; MACHADO, Glauco Fernandes. 2020. “Desconfinando ideias: reflexões sobre mídias digitais e a circulação do conhecimento antropológico a partir do podcast”. Cadernos de Campo, 29(2): 1–21. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/175301. Acesso em 25 abr 2021.

PRECIADO, Paul. 2020. Um apartamento em Urano: crônicas da travessia. Rio de Janeiro: Zahar.

RAMOS, Jair de Souza e FREITAS, Eliane Tânia. 2017. “Etnografia digital”. Antropolítica, 42(1): 8-15. Disponível em: https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/41882/pdf. Acesso em 24 abr 2021.

RITZER, George e JURGENSON, Nathan. 2010 “Production, consumption, prosumption. The nature of capitalism in the age of digital ‘prosumer’”. Journal of Consumer Culture, 10(1): 13-36. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1469540509354673. Acesso em 24 abr 2021.

SPINELLI, Martin e DANN, Lance. 2019. Podcasting: The Audio Media Revolution. Bloomsbury Academic: London.

SPIVAK, Gayatri. 2014. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

TAUSSIG, Michael. 2020. “Tom, o naturalista”. Conferência na 32ª Reunião Brasileira de Antropologia. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KvuqFGwe4bI&t=431s. Acesso em 26 abr 2021.

TURNER, Graeme. 2010. Ordinary People and the Media: The Demotic Turn. London: SAGE.

ZUBOFF, Shoshana. 2020. A era do capitalism de vigilância. Rio de Janeiro: Intrínseca.

Published

2021-08-14

How to Cite

Parreiras, C., & Lacerda, P. (2021). Technology, education, and dissemination of academic knowledge in anthropology
: Uses, consumption and the production of podcasts. Novos Debates, 7(1). https://doi.org/10.48006/2358-0097-7114

Issue

Section

Pedagogies