Traçando agências
Estratégias de continuidade e (re)existência da tradição do Bumba-Meu-Boi do Maranhão
DOI:
https://doi.org/10.48006/2358-0097/V10N2.E102004Keywords:
antropologia dos modos de relação com o passado, estratégias de continuidade, (re)existência, cultura popular, bumba-meu-boiAbstract
This work forms part of the scope of my ongoing master's research and brings together some reflections on the relationships between past and present based on the notion of “trace” proposed by Markus Balkenhol (2014). The central question of this article is to analyze the type of agency mobilized by the performers to continue the black tradition of bumba-meu-boi. My interest in the subject arose from an insight I had during the celebration of Saint Peter's Day in the capital of Maranhão. In this particular context, a term chanted by the performers caught my attention, prompting me to trace its meanings and different uses, leading to a reflection on the agency exercised in the universe of the festival. In light of Balkenhol's (2014) contributions, I found that the performers have a strategy of continuity based on negotiation, through which the tradition is maintained over a long period and in different spaces.
References
ALMEIDA, Silvio. 2019. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen.
BALKENHOL, Markus. 2014. Tracing Slavery: an Ethnography of Diaspora, Affect, and Cultural Heritage in Amsterdam. Tese de Doutorado em Antropologia Social,Vrije Universiteit Amsterdam, Amsterdam.
BORRALHO, Tácito. 2012. O teatro do boi do Maranhão: brincadeira, ritual, gestos e movimentos. Tese de Doutorado em Artes Cênicas, Universidade de São Paulo, São Paulo.
CÂMARA CASCUDO, Luis da. 1956. Tradições populares da pecuária nordestina. Rio de Janeiro: Ministério da Agricultura.
CARDOSO, Letícia. 2008. O teatro do poder: cultura e política no Maranhão. Dissertação de Mestrado em Ciências Sociais, Universidade Federal do Maranhão, São Luís.
CARVALHO, Luciana. 2011. A Graça de Contar: um pai Francisco no bumba meu boi do Maranhão. Rio de Janeiro: Aeroplano.
FERRETTI, Sérgio F. 2009a. “Estudos sobre festas religiosas populares”. In: Sérgio Figueiredo Ferretti e José Ricardo Ramalho. Amazônia: desenvolvimento, meio ambiente e diversidade sociocultural. São Luís: EDUFMA. p.183-197.
FERRETTI, Sérgio F. 2009b. Querebentã de Zomadônu: etnografia da Casa das Minas do Maranhão. Rio de Janeiro: Pallas.
GAMA, Padre Lopes. 1996 [1840]. O Carapuceiro. São Paulo: Companhia das Letras.
MARTINS, Carolina de Souza. 2015. Política e cultura nas histórias do bumba-meu boi: São Luís do Maranhão - século XX. Dissertação de Mestrado em História Social, Universidade Federal Fluminense, Niterói.
MARTINS, Carolina de Souza. 2018. “Entre brechas e proibições: a experiência de brincantes negros do bumba-meu-boi no Maranhão no pós-Abolição”. In: Martha Abreu, Giovana Xavier, Lívia Monteiro e Eric Brasil. Cultura Negra – Festas, Carnavais e Patrimônios Negros: novos desafios para os historiadores. Niterói: EDUFF. p. 369-394.
MAUSS, Marcel. 2003. “Ensaio sobre a dádiva – Forma e razão da troca nas sociedades arcaicas”. In: Marcel Mauss. Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac Naify. p. 183-314.
MUNANGA, Kabengele. 2019. “Arte afro-brasileira: o que é afinal?”. Paralaxe 6(1): 5-23.
PRADO, Regina. 1977. Todo ano tem: as festas na estrutura social camponesa. Dissertação de Mestrado em Antropologia Social, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
SILVEIRA, Marla. 2014. Nas entranhas do bumba meu boi: políticas e estratégias para botar o Boi de Leonardo na rua. Dissertação de Mestrado em Cultura e Sociedade, Universidade Federal do Maranhão, São Luís.
SOUSA, Késsia. 2020. A produção cultural do bumba meu boi de Maracanã em São Luís-MA. Tese de Doutorado em Ciências Sociais, Universidade Federal do Maranhão, São Luís.
VASCONCELOS, Gisele. 2007. O cômico no bumba-meu-boi. Dissertação de Mestrado em Ciências Sociais, Universidade Federal do Maranhão, São Luís.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Novos Debates

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Open Access Statement
Novos Debates is an open access journal. We do not charge any fee for the publication of articles or for access to our issues. All our content, unless otherwise indicated, is licensed under Creative Commons Brazil Attribution 3.0 (CC BY 3.0 BR).
You are free to:
– Share — copy and redistribute the material in any medium or format
– Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially
– The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
– Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
– No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.