BLOGUEIRAS

Ensino, pesquisa, extensão e divulgação científica em Antropologia

Authors

  • Guilherme Rodrigues de Rodrigues Universidade Federal de Pelotas
  • Renata Tomaz do Amaral Ribeiro Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Janice Alves Trajano Universidade Federal de Pelotas
  • Renata Menasche Universidade Federal de Pelotas | Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.48006/2358-0097/V9N2.E9211

Keywords:

Anthropology teaching, extension, research, science communication, GEPAC

Abstract

The remote learning emergence, imposed due COVID-19 pandemics circunstances brought new pedagogical chalenges. This paper shows the efforces,  projects, ideas and inititives made by the GEPAC: Group of Studies and Research for Food, Consuption ans Culture, facing this new online scenario. In this context, are described articulations between teaching, extension and Science communication starting from the project of the group's social media, as well as some obtained results from this experience.

Author Biographies

Guilherme Rodrigues de Rodrigues, Universidade Federal de Pelotas

Programa de Pós-Graduação em Antropologia | Pelotas, Brasil

Renata Tomaz do Amaral Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural | Porto Alegre, Brasil

Janice Alves Trajano, Universidade Federal de Pelotas

Programa de Pós-Graduação em Antropologia | Pelotas, Brasil

Renata Menasche, Universidade Federal de Pelotas | Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Programa de Pós-Graduação em Antropologia | Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural | Pelotas, Brasil

References

BRASIL. Portaria Nº 544, de 16 de Junho de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, DF, edição 114, seção 1, p. 62.

COSTA, Cristiano Bedin; MUNHOZ, Angélica Vier. 2020. “A aula como gesto: um princípio para a docência”. Revista Teias 21(63): 191-205. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2020.53637

EFASUL. 2020. EFASUL, Associação Comunitária Escola Família Agrícola da Região Sul. Canguçu: EFASUL.

LARROSA, Jorge. 2018. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

LUCENA, Simone. 2016. “Culturas digitais e tecnologias móveis na educação”. Educar em Revista 59: 277-290. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.43689

RODRIGUES, Mariana G.; RIBEIRO, Renata T. do A.; MENASCHE, Renata. 2021. “Monitoria e processo de aprendizagem na disciplina de Antropologia Rural”. In: VII Congresso de Ensino de Graduação – 7ª Semana Integrada UFPel. Pelotas: UFPel.

RODRIGUES, Guilherme R. de; RIBEIRO, Renata T. do A.; TRAJANO, Janice, A.; MENASCHE, Renata. 2022. “Visões do Rural: uma exposição virtual como prática de curricularização da extensão em tempos de pandemia”. Expressa Extensão 27(2): 201-208. DOI: https://doi.org/10.15210/EE.V27I2.22416

Published

2024-06-23

How to Cite

Rodrigues de Rodrigues, G., Tomaz do Amaral Ribeiro, R., Alves Trajano, J., & Menasche, R. (2024). BLOGUEIRAS: Ensino, pesquisa, extensão e divulgação científica em Antropologia . Novos Debates, 9(2), 1–14. https://doi.org/10.48006/2358-0097/V9N2.E9211

Issue

Section

Pedagogies